سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزیاتو

 

تصمیم گیری در مورد ساختن یک نوع پارچه برای اینکه یک پارچه ساخته شود یک تصمیم مهم است، زیرا پارچه‌ها می‌توانند کیفیت بی شماری داشته باشند. از الیاف طبیعی تا الیاف مصنوعی و از پارچه‌های بافتنی تا بافته شده، در اینجا نگاهی به انواع پارچه و نحوه شناسایی آنها است.

 

پارچه

 

بوم: بوم پارچه‌ای بافته ساده است که معمولاً از نخ پنبه‌ای سنگین و تا حدی از نخ کتان ساخته می‌شود. پارچه بوم به دوام، محکم و سنگین بودن معروف است. با ترکیب پنبه با الیاف مصنوعی، بوم می‌تواند در برابر آب مقاوم یا حتی ضد آب شود، و آن را به یک پارچه عالی در فضای باز تبدیل کند.

 

ترمه: ترمه نوعی پارچه پشمی است که از بزهای ترمه و بزهای پشمینا تهیه می‌شود. ترمه یک الیاف طبیعی است که به دلیل احساس بسیار نرم و عایق بندی بسیار معروف است. الیاف بسیار ظریف و ظریفی هستند که تقریباً لمس آنها مانند پارچه‌ای ابریشمی است. ترمه به طور قابل توجهی گرم و سبک‌تر از پشم گوسفند است. اغلب ترمه از مخلوط پشم ساخته می‌شود و با انواع دیگر پشم مانند مرینو مخلوط می‌شود تا به آن وزن بیشتری ببخشد، زیرا الیاف ترمه بسیار ریز و نازک هستند.

 

شنیل: شنیل هم برای نوع نخ و هم از پارچه‌ای که باعث تولید مواد نرم می‌شود نام است. نخ‌ها هنگام ایجاد نخ، که شبیه فضای بیرونی مبهم کاترپیلار است، به طور هدفمند انباشته می‌شوند. شنیل همچنین پارچه‌ای بافته شده است که می‌تواند از انواع الیاف مختلف از جمله پنبه، ابریشم، پشم و ریون ساخته شود.

 

پارچه ابریشمی: پارچه ابریشمی پارچه‌ای سبک و ساده بافته شده با اندکی درخشش. نوعی پارچه ابریشمی دارای پارچه‌های کوچک است که پارچه را کمی لمس می‌کند. این پوکرها با استفاده از نخ‌های کرپ s-twist و z-twist ایجاد می‌شوند که به ترتیب در خلاف جهت عقربه‌های ساعت و در جهت عقربه‌های ساعت پیچ خورده‌اند. نخ‌های کرپ بسیار محکم‌تر از نخ‌های استاندارد پیچ خورده‌اند. سپس نخ‌ها را در یک بافت ساده می‌بافند، به این معنی که یک نخ پود متناوب در یک نخ تار و زیر آن قرار دارد. پارچه شفاف را می‌توان از انواع پارچه‌ای، مصنوعی و طبیعی مانند ابریشم، نایلون، ریون یا پلی استر بافته کرد.

 

پنبه: پنبه الیاف اصلی است، به این معنی که از الیاف مختلف با طول‌های مختلف تشکیل شده است. پنبه از الیاف طبیعی گیاهان پنبه تهیه می‌شود. پنبه در درجه اول از سلولز تشکیل شده است، یک ترکیب آلی نامحلول برای ساختار گیاه بسیار مهم است و ماده‌ای نرم و کرکی است. اصطلاح پنبه به بخشی از گیاه پنبه گفته می‌شود که در جوش رشد می‌کند، محصور الیاف پنبه‌ای کرکی است. پنبه را به کاموایی می‌ریزند که پس از آن بافته می‌شود و پارچه‌ای نرم و بادوام برای لباس‌های روزمره مانند تی شرت و وسایل خانه مانند ملحفه ایجاد می‌شود. چاپ پنبه و مواد جامد پنبه‌ای هر دو طرح موجود است.

 

کرپ: کرپ یک پارچه ابریشمی، پشمی یا مصنوعی است که ظاهری برجسته و چین دار دارد. کرپ معمولاً پارچه‌ای با وزن سبک تا متوسط است. از پارچه کرپ می‌توان برای تهیه لباس مانند لباس، کت و شلوار، بلوز، شلوار و موارد دیگر استفاده کرد. Crêpe همچنین در دکوراسیون منزل برای مواردی مانند پرده، درمان پنجره و بالش محبوب است.

 

پارچه

 

داماسک: داماسک پارچه‌ای برگشت پذیر و دارای طرح ژاکارد است، به این معنی که الگو به جای اینکه روی آن چاپ شود، در پارچه بافته می‌شود. طرح پارچه از طریق بافت ایجاد می‌شود، که ترکیبی از دو روش مختلف بافت است - این طرح با استفاده از یک ساتن بافته می‌شود، در حالی که پس زمینه از طریق یک بافت ساده، ماسوره یا ساتین به دست می‌آید. الگوهای داماسک می‌توانند چند رنگ یا تک رنگ باشند. داماس را می‌توان از انواع پارچه‌های مختلف از جمله ابریشم، پارچه، پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی تهیه کرد. درباره پارچه داماسک در اینجا بیشتر بیاموزید.

 

جورجت: ژورژت نوعی پارچه کرپ است که به طور معمول از ابریشم خالص ساخته می‌شود اما می‌تواند از الیاف مصنوعی مانند ریون، ویسکوز و پلی استر نیز ساخته شود. ژورجت کرپ با استفاده از نخ‌های کاملاً پیچ خورده بافته می‌شود که باعث ایجاد کمی چین و چروک بر روی سطح می‌شود. ژورژت کاملاً سبک و سبک است و دارای مات و مات است. اما ژورژت به دلیل بافت سفت‌تر به اندازه نوعی پارچه ابریشمی شفاف نیست. پارچه‌های ژورژت گاهی در رنگ‌های جامد فروخته می‌شوند اما غالباً ژورژت چاپ می‌شود و دارای چاپ‌های رنگی و گل است.

 

گینگهام: گینگهام پارچه‌ای نخی، یا گاهی پارچه‌ای مخلوط پنبه‌ای است که با نخ رنگ شده بافته شده و با استفاده از یک بافت ساده ساخته می‌شود تا یک الگوی بررسی شده ایجاد کند. گینگهام معمولاً یک الگوی دو رنگ است و ترکیبات محبوب آن گینگهام قرمز و سفید یا گینگهام آبی و سفید است. الگوی انتخاب شده در اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شود. الگوی Gingham برگشت پذیر است و در هر دو طرف یکسان به نظر می‌رسد. گینگهام به دلیل کم هزینه بودن و سهولت تولید پارچه‌ای محبوب است. از گینگهام به طور مکرر برای پیراهن‌ها، لباس‌ها و رومیزی‌های دکمه دار استفاده می‌شود.

 

جرسی: جرسی پارچه‌ای کش دار و کشدار نرم است که در اصل از پشم ساخته می‌شد. امروزه جرسی نیز از پنبه، مخلوط پنبه و الیاف مصنوعی ساخته شده است. سمت راست پارچه گره‌ای جرسی با کمی گره تک دنده صاف است، در حالی که قسمت پشتی پیراهن با حلقه‌هایی پر شده است. این پارچه معمولاً از وزن سبک تا متوسط برخوردار است و برای انواع لباس و وسایل منزل مانند جلیقه یا ملافه استفاده می‌شود.

 

توری: توری پارچه‌ای ظریف است که از نخ یا نخ ساخته می‌شود و با طرح‌ها و الگوهای بافت باز ایجاد می‌شود که از طریق روش‌های مختلف ایجاد می‌شود. پارچه توری در ابتدا از ابریشم و کتان ساخته می‌شد، اما امروزه از نخ پنبه و الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. توری پارچه‌ای تزئینی است که برای لهجه و تزئین لباس و وسایل دکوراسیون منزل استفاده می‌شود. توری به طور سنتی یک پارچه لوکس در نظر گرفته می‌شود، زیرا ساخت آن به زمان و تخصص زیادی نیاز دارد.

 

چرم: چرم هر پارچه‌ای است که از پوست یا پوست حیوانات ساخته شده باشد و چرم‌های مختلف از انواع مختلف حیوانات و تکنیک‌های مختلف درمان حاصل شود. در حالی که پوست گاو محبوب‌ترین پوست حیوانی است که برای چرم استفاده می‌شود، و تقریباً 65 درصد از کل چرم تولید شده را تشکیل می‌دهد، تقریباً از هر حیوان می‌توان چرم ساخت، از تمساح گرفته تا خوک گرفته تا خار. چرم پارچه‌ای بادوام و مقاوم در برابر چین و چروک است و بر اساس نوع حیوان، درجه و نحوه درمان می‌تواند ظاهر و احساسات مختلفی داشته باشد.

 

کتان: کتان پارچه‌ای بسیار سبک و سبک است که از گیاه کتان ساخته شده است. پارچه ملافه یک ماده رایج است که برای حوله، سفره، دستمال و ملافه تخت استفاده می‌شود و اصطلاح "ملافه"، یعنی ملافه، هنوز هم به این وسایل خانه اشاره دارد، اگرچه همیشه از پارچه کتانی ساخته نمی‌شوند. این ماده همچنین برای لایه داخلی کت استفاده می‌شود، از این رو "آستر" نامگذاری شده است. این یک پارچه فوق العاده جاذب و قابل تنفس است، که آن را برای لباس‌های تابستانی ایده آل می‌کند، زیرا کیفیت سبک باعث عبور هوا و تعدیل دمای بدن می‌شود.

 

پشم گوسفند مرینوس: پشم مرینو نوعی پشم است که از پوشش گوسفندان مرینو جمع می‌شود. T در حالی که پشم سنتی به دلیل خارش مشهور است، پشم مرینو یکی از نرم‌ترین انواع پشم است و پوست را تشدید نمی‌کند. این به دلیل قطر کم الیاف ظریف مرینو است که باعث انعطاف پذیری و انعطاف پذیری بیشتر و در نتیجه خارش آن می‌شود. پشم مرینو یک الیاف مجلل به حساب می‌آید و به طور مکرر برای جوراب و لباس بیرون استفاده می‌شود. پشم مرینو به دلیل مقاومت در برابر بو، رطوبت زدگی و تنفس شناخته می‌شود.

 

مودال: پارچه مودال پارچه‌ای نیمه مصنوعی است که از تفاله درخت راش ساخته می‌شود و در درجه اول برای لباس مانند لباس زیر و لباس خواب و وسایل خانه مانند ملافه و حوله استفاده می‌شود. Modal نوعی ریون است، یکی دیگر از منسوجات گیاهی است، هرچند کمی با دوام تر و انعطاف پذیرتر از ابریشم مصنوعی است. مودال اغلب برای استحکام بیشتر با الیاف دیگری مانند پنبه و اسپندکس مخلوط می‌شود. Modal به دلیل احساس نرم و گران بودن، نساجی مجلل به حساب می‌آید، زیرا گرانتر از پنبه یا ویسکوز است. در راهنمای کامل ما در اینجا درباره پارچه مدال بیشتر بدانید.

 

ماسلین: ماسلین پارچه‌ای نخی است که بافته شده است. این با استفاده از روش بافت ساده ساخته شده است، به این معنی که یک نخ پود متناوب در زیر و یک تار تار متناوب است. موسلین به عنوان ماده‌ای استفاده می‌شود که در نمونه‌های اولیه مد برای آزمایش الگوها قبل از برش و دوختن محصول نهایی استفاده می‌شود. موسلین برای آزمایش الگوها ایده آل است، زیرا سبک و مبهم است، بنابراین می‌تواند از پارچه تقلید کرده و به خوبی جا بیفتد و دوختن آن ساده است.

 

ارگانزا: ارگانزا پارچه‌ای سبک و کاملاً ساده و بافته شده است که در اصل از ابریشم ساخته شده است. این ماده همچنین می‌تواند از الیاف مصنوعی، در درجه اول از پلی استر و نایلون ساخته شود. پارچه‌های مصنوعی کمی دوام بیشتری دارند اما پارچه آن بسیار لطیف و مستعد پارگی و پارگی است. همچنین ارگانزا با سوراخ‌های بسیار کوچک در سراسر پارچه مشخص می‌شود، که فضاهای بین نخ تاب و پود در الگوی بافت ساده است. کیفیت ارگانزا به عنوان تعداد سوراخ در اینچ تعریف می‌شود - سوراخ‌های بیشتر نشان دهنده ارگنزا با کیفیت بهتر است. Organza برای لباس عروس و لباس شب بسیار محبوب است، زیرا دارای کیفیت براق و شفاف است که باعث ایجاد شبح‌های منحط می‌شود.

 

پلی استر: پلی استر یک الیاف مصنوعی ساخت بشر است که از پتروشیمی‌ها مانند زغال سنگ و نفت ایجاد می‌شود. پارچه پلی استر با ویژگی بادوام آن مشخص می‌شود. با این وجود قابل تنفس نیست و مایعات را مانند عرق به خوبی جذب نمی‌کند. مخلوط‌های پلی استر نیز بسیار محبوب هستند زیرا الیاف با دوام می‌توانند به پارچه دیگری مقاومت دهند، در حالی که پارچه دیگر باعث تنفس بیشتر پلی استر می‌شود.

 

ساتن: ساتن یکی از سه عمده پارچه بافی است که در کنار بافت ساده و پارچه‌ای قرار دارد. بافت ساتن پارچه‌ای نرم، براق و نرم با پارچه‌ای زیبا ایجاد می‌کند. پارچه ساتن با یک سطح نرم و براق از یک طرف و یک سطح کسل کننده در طرف دیگر مشخص می‌شود. این نتیجه روش ساتن بافی است و تغییرات زیادی در زمینه تعریف ساتن بافی وجود دارد.

 

ابریشم: ابریشم یک فیبر طبیعی است که توسط کرم ابریشم، یک حشره، به عنوان ماده‌ای برای لانه‌ها و پیله‌های آنها تولید می‌شود. ابریشم به دلیل درخشش و لطافت به عنوان ماده‌ای شهرت دارد. این ماده فوق العاده با دوام و محکم است که دارای پارچه و براق زیبایی است. از ابریشم برای لباس رسمی، لوازم جانبی، تختخواب، روتختی و ... استفاده می‌شود.

 

اسپندکس: Spandex که با نام Lycra یا الاستان نیز شناخته می‌شود، یک الیاف مصنوعی است که با خاصیت خاصیت ارتجاعی آن مشخص می‌شود. Spandex با چندین نوع الیاف مخلوط شده و کشش ایجاد می‌کند و برای همه چیز از شلوار جین گرفته تا لباس سرهمی استفاده می‌شود.

 

جیر: جیر نوعی چرم است که از قسمت زیرین پوست حیوان ساخته می‌شود و به آن سطح نرم می‌دهد. جیر معمولاً از پوست بره ساخته می‌شود، اما از انواع دیگر حیوانات از جمله بز، خوک، گوساله و آهو نیز ساخته می‌شود. جیر نازک‌تر و ضخیم‌تر از چرم سنتی و کامل نیست. با این حال، جیر بسیار بادوام است و به دلیل نازک بودن، قابل انعطاف است و می‌توان آن را به راحتی قالب و ساخت کرد. از جیر برای کفش، کت و لوازم جانبی مانند کمربند و کیف استفاده می‌شود.

 

تافته: تافته یک پارچه ترد و ساده است که اغلب از ابریشم ساخته می‌شود، اما می‌توان آن را با پلی استر، نایلون، استات یا سایر الیاف مصنوعی نیز بافته شود. پارچه تافته معمولاً ظاهری براق و براق دارد. وزن تافته بسته به نوع الیاف استفاده شده و محکم بودن بافت می‌تواند از سبک به متوسط و از نظر میزان نرمی متفاوت باشد. تافته یک پارچه آستری محبوب است، زیرا مواد تزئینی و نرم است و همچنین برای لباس شب و دکوراسیون منزل استفاده می‌شود.

 

توید: توید یک پارچه بافته شده خشن است که معمولاً از پشم ساخته می‌شود. الیاف را می‌توان با استفاده از یک بافت ساده یا بافت گره‌ای بافت. پارچه‌ای بسیار گرم و سخت پوش و ضخیم و سفت است. توید پشمی اغلب با استفاده از نخ‌های رنگی مختلف برای دستیابی به الگوها و رنگ‌های پویا، اغلب با مربع‌های کوچک و خطوط عمودی، بافته می‌شود. توید برای کت و شلوارها و کت‌هایی که در اصل از مواد مخصوص فعالیت‌های شکار ساخته شده‌اند بسیار محبوب است.

 

تویل: توئیل یکی از سه نوع عمده پارچه بافی به همراه بافت‌های ساتن و ساده است. مشخصه متمایز بافت گره، الگوی دنده مورب است. بافته‌های توت یک ضلع جلویی متمایز، اغلب تیره‌تر (به اصطلاح wale) با پشت سبکتر دارند. تویل دارای تعداد نخ زیاد است، به این معنی که پارچه مات، ضخیم و با دوام است. پارچه‌های توئیل به ندرت روی آن چاپ می‌شوند، اگرچه از نخ‌های چند رنگ می‌توان برای دستیابی به طرح‌هایی مانند توید و قلاب استفاده کرد. پارچه با پارچه‌ای زیبا دوام دارد و برای پارچه‌های جین، چینی، روکش و روتختی استفاده می‌شود.

 

مخمل: مخمل پارچه‌ای نرم و مجلل است که مشخصه آن انبوهی از الیاف برش یکنواخت است که دارای چرت صاف است. مخمل به دلیل ویژگی‌های الیاف کوتاه شمع، دارای پارچه‌ای زیبا و ظاهری منحصر به فرد نرم و براق است. پارچه مخمل برای لباس شب و لباس برای موارد خاص محبوب است، زیرا پارچه در ابتدا از ابریشم ساخته می‌شد. از پنبه، پارچه، پشم، موها و الیاف مصنوعی نیز می‌توان برای تهیه مخمل استفاده کرد، این باعث می‌شود مخمل گران نباشد و در لباس‌های روزمره قرار گیرد. مخمل همچنین از وسایل دکوراسیون منزل است که در آن به عنوان پارچه مبلی، پرده، بالش و موارد دیگر استفاده می‌شود.

 

ویسکوز: ویسکوز نوعی پارچه ابریشم مصنوعی نیمه مصنوعی ساخته شده از خمیر چوب است که به عنوان جایگزین ابریشم مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا پارچه و حس صاف آن به مواد لوکس شبیه است. این پارچه ابریشمی مانند است و جذاب است زیرا تولید آن بسیار ارزان است. ویسکوز پارچه‌ای همه کاره است که برای وسایل لباس مانند بلوز، لباس و کت و در اطراف خانه در تابلو فرش و روکش پارچه استفاده می‌شود.